Välja hundras

Hunden är kanske ett av världens mest populära husdjur och ordspråket “hunden är människans bästa vän” är verkligen sant. Men en hund är ett stort ansvar och blir för de allra flesta även en del av familjen. Det finns många faktorer som avgör hur mycket tid och skötsel en hund kommer att behöva från sin ägare men i korta drag kan sägas att hundens storlek har betydelse och för vilket ändamål hundrasen ursprungligen var framavlad för. En långhårig hund kommer givetvis att behöva mer skötsel än en korthårig ras. Vad som är viktigt när du funderar på att skaffa hund för första gången är att du tar dig lite tid att läsa om den eller de raser som är av intresserad av. Fundera också lite på hur ditt eget liv ser ut. Kommer du att bli ensam ägare till din nya hund eller finns det familjemedlemmar som vill ta del av hundens träning och skötsel.

Även för erfarna hundägare kan det bli aktuellt att köpa en ny typ av hund. Det kan vara förändringar i livet som exempelvis en flytt från villa till lägenhet eller att man blivit äldre och behöver en lugnare hundras som inte kräver så mycket. Att välja hundras baserat på utseende är inte att rekommendera och har för många visat sig vara ett dåligt val. Behöver hunden mycket träning och motion, vilka hundraser kräver mer erfarna ägare än andra och vilka hundar passar bäst för familjer. Ställ frågor till dig själv och finn svar genom att läsa litteratur och fakta om hundraser på nätet. Fråga hundägare om hur de upplever deras hund och kontakta uppfödare, brukshundsklubbar samt rasklubbar som gärna delar med sig av sin kunskap.

Olika hundraser har oerhört olika personlighet och behov. Detta beror till stor del på hundrasens ursprungliga användningsområde eller för vilket syfte rasen avlades fram. Många av de större hundraserna är oerhört aktiva och behöver rejält med motion för att må bra som Siberian Husky. Men kom ihåg att även en del små hundraser kräver väldigt mycket motion och en hel del skötsel som exempelvis Jack Russel Terrier. Bara för att hunden är liten innebär det inte alltid att den är lätt att träna och hantera och Chihuahua är kända för att vara svårtränade.

När det för några år sedan blev trendigt att springa runt på stan med en hund i handväskan visade det sig så småningom att hundrasen var ganska krävande och massor med Chihuahua hamnade hos The Humane Society i USA eftersom ägarna helt enkelt inte ville ha hunden längre. En senare trend blev att köpa en Dalmatiner eftersom hundrasen blev oerhört populär genom filmen ’101 Dalmatiner’. Även här försökte många göra sig av med hunden efter en tid eftersom den riktiga hundrasen inte var som på filmen och krävde en hel del motion och träning. Det är inte bra att skaffa hund baserat på vad som är trendigt och blivit populärt genom film eller media. Ta som sagt reda på fakta om den hundras du är intresserad av innan du köper en hund.