Bygga en egen agilitybana

Om man gillar att träna agility med sin hund kan det vara roligt att bygga sin egen bana. Då kan man dessutom ordna sina egna träningar och tävlingar om man vill. Det som krävs är ett område att hålla till på. Området får gärna vara inhägnat. Men vad med behövs för att bygga en egen agilitybana?

Vilket material kan behövas?

När det är dags att bygga hinder kan det vara läge att titta in hos Byggmax som är ett byggvaruhus med stort sortiment. Vanliga rundstavar kan målas i glada färger och sedan användas som bommar i ett hopphinder. Med plankor kan man bygga längdhinder, en vippbräda och olika balanshinder. Om hindren ska förvaras ute är det inte fel att måla dem. När det gäller höga balanshinder kan det också vara bra att klä in dem med någon matta eller liknande som förhindrar att hunden halkar.

Olika typer av hinder

Inom agility finns det väldigt många olika typer av hinder. Det finns till exempel hopphinder där hunden antingen ska hoppa högt eller långt. Många banor har också slalom, bord att hoppa upp på, tunnlar och en hel del annat.

Fördelen med att ha en egen bana

Har man en egen agilitybana kan man träna med sin hund när man vill. Man behöver inte anpassa sig till andra. Det går också att träna med en löpande tik. Det får man i regel inte göra på banor som brukshundsklubbar eller kennelklubbar satt upp.

En annan fördel med en egen bana är att man själv kan anpassa utseendet på hindren, samt deras storlek. Man kan också bestämma hur man vill springa banan. Dessutom vet man hur hindren är byggda och att de verkligen håller för hunden.