Hundens träning

Alla hundar oavsett ras behöver träning helst redan som valp. Grunden för all träning är givetvis lydnadsträning för att sedan fortsätta med annan spännande och rolig träning exempelvis i en brukshundsklubb. Brukshundsklubben erbjuder ett stort utbud av hundkurser såsom agility, spår, rapport, sök, bruks och mycket mer.

Syftet med att träna din hund är att bygga ett fantastiskt förhållande mellan dig och din hund och att lära dig att kommunicera på ett sätt som hunden förstår. Träning ska vara roligt för både hund och ägare och fokus ligger på att få hunden att göra rätt genom belöningar. Om hunden gör fel ignoreras detta helt enkelt. Man bör aldrig bli arg på en hund i träning eftersom det är vanligtvis ägaren som misslyckats med kommunikationen. Här gäller det att förbättra kommunikationen för att nå slutmålet vilket är att få hunden att göra rätt. Hundar gör helt enkelt inte rätt av sig själva och de är inte tränade från födseln, detta är något som hundägare måste lära hunden.

Det finns olika typer av träning men grunden för all träning är kommunikation med din hund. För en hundägare och hund som verkligen tycker om varandra finns redan en god grund att bygga på för att öka förståelsen och komma närmare varandra. Lydnad är den träning som alla hundar behöver oavsett storlek och syftet är att få kontroll över din hund. Hundar förstår inte ord som ’sitt’, ’kom’ eller fot utan det är något som du behöver lära den. Träning tar många gånger tid och du som ägare behöver ha tålamod.